tisdag 12 februari 2013

nu har jag hittat huset

har du följt bloggen ett tag så vet du att jag bor i Alingsås, du vet också att jag är väldigt förtjust i slott (en slags ouppnåelig dröm som jag faktiskt kan leva med att den nog aldrig inträffar ;) ). Med det i åtanke så är det här ju "huset" för mig såklart:

Bryngenäs slott, Västra Bodarna Alingsås Pris 29 000 000 kr. 15 rum / 630 m2

Från mäklarens beskrivning: "Fastigheten har en totalareal om 903 661 kvm mark och ca 550 000 kvm vatten.4 hektar skogsmark utgör biotopskyddsområde. Slottet ligger högt beläget på en halvö med en fantastisk utsikt över sjön Mjörn. En lång allé leder upp till slottet som omges av en stor park med gräsmattor och rhododendronbuskar. I parken finns även en skulptur med fontän samt en dopfunt i sandsten från 1400-talet. Det var de vackra omgivningarna tillsammans med det hälsobringande vattnet och den rena luften som en gång i tiden gjorde att Bryngenäs tillsammans med Solliden var ett av alternativen för kungahusets sommarresidens."
Några interiörbilder:


En takmålning måste ju ett riktigt slott ha:


Och självklart finns det ju stall, massa hagar och lite andra byggnader också:


Lite synd är det att det inte visas sommarbilder på Bryngenäs. Det underbara sjöläget framgår inte riktigt på de här bilderna. I många år har jag pendlat till och från Göteborg och varje dag sett det här slottet. Det syns från pendeltåget men ligger tvärs över sjön på en udde och så långt in på udden att jag aldrig förut har vetat hur det egentligen ser ut. Så lite skoj var det ju att hitta det på annons!

Och nej nån annan får nog köpa det. För de pengarna tror jag att jag köper en modern villa vid medelhavskusten istället. Just nu är Alingsås kallt och vintrigt oavsett om man bor i ett slott eller inte...

Not 2013-02-21 Enligt GP finns det också ett spöke i slottet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...